Dahiliye Ve Metabolizma Rahatsızlıklar

Haşimato Hastalığı

• Haşimato Hastalığı
    • Haşimato hastalığı bağışıklık sisteminin bozulması sonucu ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Kandaki bağışıklık hücreleri boynumuzun önündeki tiroid bezine hücum ederek orayı hasara uğratır. Hasar sırasında tiroidbezinin içindeki hormonlar kana karışır ve hipotiroidi bulguları ortaya çıkar.

Haşimato hastalığı hipotiroide yol açan en önemli nedendir. Tiroid bezi az çalışmasına “hipotiroid” denir. Sonuçta hastanın metabolizması yavaşlar, kilo almaya başlar, psikolojik problemler ortaya çıkar.

Depresyon, sıcak ve soğukta rahatsızlık hissi, el ve ayaklarda uyuşma, devamlı hâlsizlik, panikataklar, kalp hızında yavaşlama ve çarpıntı, reaktif hipoglisemi, kabızlık, migren atakları, eklemlerde sertlik, bacakta kramplar, unutkanlık, görme problemleri, doğurganlığın kaybolması, saç dökülmesi gibi şikayetlerden bir veya birkaçı ortaya çıkar. Haşimato hastalığı hipotiroidiyle seyretmesine rağmen arada tiroid bezinin fazla çalışması olan hipertiroid de görülebilir.

Genellikle hastalık başında tiroid bezi çok çalışır ve hastada ilk başlarda sadece aşırı terlemeyle bir hastalık oluştuğunu farketmez. Ancak ikinci safha olan tiroid bezinin az çalışması ortaya çıkınca o zaman hâlsizlik, kilo alma, saç dökülmesi gibi şikayetler ortaya çıktığında doktora başvurur. Kan testlerinde genellikle tiroid hormon seviyeleri normal bulunur. Bozuk olan tiroid bezine karşı olan antikorlardır. Bu antikorlar anti-TPO, anti-Tg antikorlarıdır. Bu antikorlar normalin yüz, iki yüz misli üzerine çıkabilir. Toplumda %2 olarak haşimato hastalığının görüldüğü söylense de çok daha yüksek orandadır. Haşimato hastalarının %95’i kadındır ve genellikle orta yaşlarda görülür. Yaşlılıkta da tiroid antikorları seviyesi yükselir. Bu hastalıkla birlikte çeşitli bağışıklık sistemi bozukluğu görülebilir. Örneğin; vitiligo (ciltte beyaz alanlar olması), B12 eksikliği, şeker hastalığı, romatizmal hastalıklar gibi şikayetler görülür. Bu sırada kalıcı hipertiroid tedavisi verilirse yani bezin çalışması ilaçlarla yavaşlatılırsa ileride bez çok daha az çalışır ve hastalık şiddetlenir. Çünkü hastalığın ikinci devresinde her durumda hipotiroid meydana gelmektedir. Hastalığın tedavisi tiroid hormonunu dışarıdan vermektir. Bu hormonun dozu şahsa göre değişiklik gösterir.

Tedavide tiroid hormonu yanında selenyum vitamini verilmesi faydalıdır. Gebe haşimato hastalarında tiroid hormon seviyelerinde (T4, T3, TSH) bozukluk varsa tiroid hormon tedavisine başlanır. Sadece tiroid hormonu yüksek olması durumunda hamilelerde tiroid hormon seviyesine başlama konusunda net bir bilgi yoktur.

Günümüzün vebası olan obeziteli hastalarda haşimato hastalığının rolü gittikçe artmaktadır ve bu tip obezitelilerde tek başına haşimato hastalığının tedavisi bile obezite ile mücadelede başarılı olmaktadır.

• Beslenme
    • Haşimato hastalığındaki problem hipotriodi olduğundan metabolizmanın hızlanması ve metabolizmayı hızlandırıcı diyet tedavisi önerilir.

• Sitrik asitten zengin greyfurt, portakal ara öğünlerde mutlaka alınmalı, bol limon, limon suyu, çaylara limon sıkılması, limon kabuğunun rendelenip çaylara 1 tatlı kaşığı konması önerilir.
      • Salata ve ara öğünlerde turp, maydanoz, elma sirkesi tercih edilmelidir.
      • Elma suyunun yarı yarıya sulandırılıp aralarda günde iki üç kez 1 kahve fincanı olarak içilmesi metabolizmayı hızlandırdığı gibi iştahı da kesecektir.
  • Bitkisel Destek
      • Meyan kökü
      • Çörek otu
      • Yoğurt otu
      • Haşimato hastalığı hipotroide yol açan en önemli nedendir. Troid bezi az çalışmasına hipotroidi denir. Sonuçta hastanın metabolizması yavaşlar, kilo almaya başlar, psikolojik problemler ortaya çıkar. Depresyon, sıcak ve soğukta rahatsızlık hissi, el ve ayaklarda uyuşma, devamlı halsizlik, panikataklar, kalp hızında yavaşlama ve çarpıntı, reaktif hipoglisemi, kabızlık, migren atakları, eklemlerde sertlik, bacakta kramplar, unutkanlık, görme problemleri, doğurganlığın kaybolması, saç dökülmesi gibi şikayetlerden  bir veya birkaçı ortaya çıkar.
      • Haşimato hastalığı Hipotroidiyle seyretmesine rağmen arada troid bezinin fazla  çalışması olan hipertroyidi de görülebilir.
      • Genellikle hastalık başında troid beziçok çalışır ve hastada ilk başlarda terleme, zayıflama, çarpıntı şikayetleri görülür. Bu sırada kalıcı hipertroyidi tedavisi verilirse yani bezin çalışması ilaçlarla yavaşlatılırsa  ileride bez çok daha az çalışıp hastalık şiddetlenir. Çünkü hastalığın ikinci devresinde herhalükarda hipotroidi meydana gelmektedir. Hastalığın tedavisi troid hormonunu dışarıdan vermektir. Bu hormonun dozu şahsa göre değişiklik gösterir.
      • Haşimato hastalığı bağışıklık sisteminin bozulması sonucu ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Kandaki bağışıklık hücreleri boynumuzun önündeki troid bezine hücum ederek orayı hasara uğratır. Hasar sırasındaki bezin içindeki hormonlar kana karışır ve hipotroidi bulguları ortaya çıkar. (Zayıflama, çarpıntı, terleme, boyunda ağrı)  Hasta bu devreyi genellikle farketmez ve atlar. Ancak ikinci safha olan troid bezinin az çalışması ortaya çıkınca ozaman halsizlik, kilo alma, saç dökülmesi gibi şikayetler ortaya çıktığında doktora başvurur. Kan testlerinde genellikle troid hormon seviyeleri normal bulunur. Bozuk olan troid bezine karşı olan antikorlardır. Bu antikorlar anti-TPO, anti-Tg antikorlarıdır. Bu antikorlar normalin yüz ikiyüz misli üzerine çıkabilir. Toplumda %2 olarak haşimato hastalığının görüldüğü söylense de çok daha yüksek orandadır. Haşimato hastalarının %95'i kadındır ve genellikle orta yaşlarda görülür. Yaşlılıktada troid antikorları seviyesi yükselir. Bu hastalıkla birlikte çeşitli bağışıklık sistemi bozukluğu görülebilir. Örneğin vitiligo( ciltte beyaz alanlar olması, B12 eksikliği, şeker hastalığı, romatizmal hastalıklar gibi.
      •
      • Tedavide troid hormonu yanında selenyum vitamini verilmesi faydalıdır. Gebe haşimato hastalarında troid hormon seviyelerinde (T4,T3, TSH ) bozukluk varsa troid hormon tedavisine başlanır. Sadece troid hormonu yüksek olması durumunda hamilelerde troid hormon seviyesine başlama konusunda net bir konsensus yoktur.
      • Günümüzün vebası olan obeziteli  hastalarda haşimato hastalığının rolü gittikçe artmaktadır ve bu tip obezitelilerde tek başına haşimato hastalığının tedavisi bile obezite ile mücadelede başarılı olmaktadır.