Uyku Ve Horlama Hastalıkları

Parasomniler

• Parasomniler
    • Bu gruptaki uyku hastalıkları, bakınma, konuşma, yürüme, idrar yapma, inleme, cinsel aktivite gibi uyanıklıkta yaptığımız hareket ve davranışların, uyku sırasında, farkında olmadan ortaya çıkması ile şekillenen hastalıklardır. Kişi ertesi gün yaptıklarını hatırlamaz.

Kendine veya yanındakine zarar verme potansiyeli olan hastalıklar olduğu için özellikle bazılarının tedavi edilmesi gereklidir. Çocuklarda bu hastalıkların, gece uykuda ortaya çıkan sara hastalıklarından ayırt edilmesi gereklidir. Yaşlılarda görülen tiplerinin ise kendisine veya yanındakine zarar verme potansiyeli olduğu için tedavisi zorunludur. Parasomni hastalıkları şunlardır:

NREM Uykusu Parasomnileri

• Konfüzyonel Uyanmalar
      • Uyurgezerlik
      • Gece terörü

REM Uykusu Parasomnileri

• REM Uykusu Davranış Bozukluğu
      • Uyku Paralizisi (Karabasan)
      • Kabus Bozukluğu

Diğer Parasomniler

• Uyku ile İlişkili Dissosiyatif Bozukluk
      • Uykuda Enürezis (Uykuda altını ıslatma)
      • Uyku ile İlişkili İnleme (Katatreni)
      • Patlayan Baş Sendromu
      • Uyku ile İlişkili Halüsinasyonlar
      • Uyku ile İlişkili Yeme Bozukluğu

Uyku Hastalıklarının Tedavileri Nelerdir?

Uyku hastalıkları yaşam kalitesini anlamlı olarak bozar, kişisel, sosyal ve psikolojik durumu olumsuz yönde etkileyerek iş ve özel hayatı etkiler. Bunun yanı sıra bazı uyku hastalıkları yaşamı tek başına tehdit ederek uykuda ani ölüme yol açabilir veya tansiyon hastalığı başta olmak üzere kalp–damar hastalıkları, şişmanlık, şeker hastalığı ve inme gibi diğer yaşamı tehdit eden hastalıkların ortaya çıkma riskini arttırır. Bazı uyku hastalıkları ise hukuki açıdan önem arz eder. Zira uykuda zina, yaralama veya cinayet bir uyku hastalığı esnasında ve kişi farkında olmadan gerçekleşebilir. Uyku hastalıklarının diğer bir önemi de gerek iş ve trafik kazalarına neden olması ve gerekse başka hastalıklara zemin hazırlaması nedeniyle sağlık harcamalarının artmasına neden olması sonucu ortaya çıkan toplumsal sonuçlarıdır. Gerek yaşam kalitesi, gerek diğer hastalıklara neden olması, gerek hukuki ve gerekse ekonomik sonuçları nedeniyle uyku hastalıkları tedavi edilmesi gerekli hatta bazı durumlarda zorunlu hastalıklardır.