Androloji VE Üroloji

Peyronie Hastalığı ( Penis Eğriliği )

• Peyronie Hastalığı ( Penis Eğriliği )
    • Penis içerisinde sertleşmeyi sağlayan yan yana 2 silindir yapı vardır. Peyronie hastalığı, bu yapının duvarlarında meydana gelen hasar ile dokunun esnekliğini yitirmesi ve sertleşmesi sonucu peniste ağrı ve şekil bozukluğuna yol açan bir hastalıktır.

Hastalığın başlangıcında sertleşme sırasında peniste ağrı ve hafif eğrilme olur. Ağrı nedeni ile ilişki yarıda kesilebilir veya sertleşme sona erebilir. Herhangi bir tedavi uygulanmadığında bir süre sonra ağrı kaybolur, ancak penis eğriliği giderek şiddetlenebilir. Eğriliğin olduğu yerde sert doku el ile hissedilebilir.

Eğrilik çok arttığında (30 dereceden fazla olduğunda) ilişki mümkün olmayabilir. Zaman içerisinde şekil bozukluğu sonucu sertleşme sorunu ortaya çıkabilir. Bu durum kişinin ruhsal durumunu da olumsuz etkiler.

Peyronie’nin Sebepleri Nelerdir? Kimler Risk Grubunda Bulunuyor?

Peyronie’nin oluşumu yaşlanma ve diyabet ile kolaylaşmaktadır. Orta yaş ve üzerindeki hastalarda yaş ile birlikte birkaç kattan oluşan penis kılıfının dokusu zayıflamaya başlar ve zorlanmalarla kılıfın katları arasında ayrılma ve kanama olur. Vücut kendi dokusunu iyileştirirken bu hasarlı bölgelerin esneme yeteneği kaybolur ve zaman içinde buraya kalsiyum birikir. Sertleşmiş olan bu kısım esnemediği için sertleşme sırasında penis bu tarafa doğru eğilir.

Peniste sertleşme sırasında ağrı oluyorsa veya eğrilik oluşuyorsa bir üroloğa / androloga başvurulması gereklidir. Erken dönemce başvurulduğu takdirde ilaç tedavisi ile düzelme olabilmektedir.

Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Hastalığın 2 aşaması vardır. Akut ve kronik dönem. Akut dönem hastalığın ilk 6 aylık dönemini kapsar ve genellikle ağrı ile birliktedir. Dokuda kalsiyum biriktiği ve ağrının olmadığı eğriliğin olduğu dönem ise kronik dönemdir.

Hastalığın ilk dönemlerinde ağızdan kullanılan ilaçlarla tedavi denenmektedir. Bu amaçla Kolşisin, E vitamibi, Potava, kortizon gibi ilaçlar kullanılmaktadır. Ancak bu ilaçların etkinliği çok düşük olduğundan artık çok önerilmemektedir.

Son yıllarda ise fosfodiesteraz tip 5 inhibitörleri ve penisteki plaklara uygulanan kollegenaz enjeksiyonları daha etkin olarak kullanılmaktadır. Özellikle ağrı şikayetinin olduğu dönemde bu ilaçlarla ağrı daha hızlı kaybolur ve eğrilik hastaların üçte birinde düzelebilir. İlaç tedavisinde bir yıla kadar devam edilebilir. Sert dokunun oluştuğu ve ağrısız dönemde artık ilaç tedavisi yarar göstermez cerrahi tedavi gerektirir.

İlişkiye engel olacak kadar penis eğriliği varsa eğriliğin derecesine (şiddetine) göre cerrahi yöntem belirlenmektedir. 30 dereceden az olan eğriliklerde eğer penis boyu yeterli ise uzun olan tarafa özel dikişler konularak penis düz hale getirilmektedir.

Penis boyu kısa veya eğriliğin dereci 30 dereceden fazla ise kısa olan tarafa Peyronie plağı kesilerek penis düzleştirilmekte ve arada oluşan boşluğa özel yama konulmaktadır. Bu yama kişinin kendi damarlarından parça alarak elde edilebildiği gibi perikardiyal greft gibi hazır materyaller de kullanılmaktadır. Yama ile penis kısalması önlenmekte ve eğrilik düzeltilmektedir.